ده فرمان تضمین موفقیت پروژه را بدانید!

ده فرمان تضمین موفقیت پروژه را بدانید!

تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ موضوع: مدیریت پروژه نویسنده: مهرزاد دریس

یک مدیر پروژه برای تضمین موفقیت پروژه باید به چه نکاتی توجه داشته باشد؟

آیا می خواهید ضریب موفقیت پروژه را افزایش دهید؟ پس این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

key-ingredients-for-project-management-successes

۱- مطمئن شوید هنگام شروع پروژه مشتری نیازمندیها را به طور کامل تعریف کرده است. دانستن اینکه چه چیزی، به چه کسی و چه زمانی می بایست در پایان پروژه تحویل شود بسیار مهم است. اقلام قابل عرضه را با جزئیات کامل بیان کنید، و جزیات آنها را به صورت رسمی بنویسید و در نهایت به تایید و امضای مشتری برسانید. این سند پایه و اساسی برای اندازه گیری میزان موفقیت پروژه خواهد بود.

۲- مشتریان را در همه مراحل چرخه حیات پروژه شریک کنید. آنها را در فاز تجزیه تحلیل، برنامه ریزی و اجرا دخیل نمایید. بدنبال تایید آنها نباشید و از عدم تایید احتمالی آنها در طول کار نهراسید بلکه سعی کنید اشتباهات خود را کم کنید و در صورت بروز اشتباه خیلی سریع جبران نمایید. مشتری را از پیشرفت کار و مسائلی که حین کار پیش می آید مطلع کنید. وقتی با مشتری بیشتر مراوده داشته باشید، انتظارات او را بهتر درک می کنید و خیلی وقتها قبل از بروز تنش می توانید با او مصالحه کنید.

۳- خوش قول باشید و تمام تلاش خود را بنمایید که هر قلم قابل عرضه را در بازه زمانی مشخص خود ارائه دهید. چارچوب زمانی را واقع بینانه ایجاد کنید. برای اینکه به سمت چارچوب زمانی بهینه حرکت کنید ابتدا پروژه را به زیر پروژه های کوچکتر تقسیم کنید. و زمان هر زیر پروژه را کمتر از ۶ ماه مشخص کنید. این کار سبب می شود همواره افراد تیم مشتاقانه بر روی هدف متمرکز شوند.

۴- چارچوب زمانی پروژه را به چندین نقطه عطف (Milestone) تقسیم نمایید. زمان تحویل هر قلم قابل عرضه را در نقاط عطف تعیین کنید.

۵- سعی کنید تمام افراد ذینفع را مطلع نگهدارید. این اطلاعات می بایست دارای محتوای صحیح و صادقانه و در زمان مناسب به افراد ذیصلاح عرضه شود. برای این منظور گزارشهای هفتگی تهیه کنید و جلسات تیمی برگزار نمایید.

۶- فقط تغییراتی در محدوده پروژه را بپذیرید که روی زمان پروژه تاثیر نگذارند. اگر به اجبار باید تغییراتی را در محدوده پروژه ایجاد کنید، ابتدا تایید مشتری را نسبت به تغییرات محدوده دریافت رسمی نمایید. و از او بخواهید که زمان تحویل اقلام قابل عرضه ای را که تحت تاثیر تغییرات محدوده قرار می گیرند را تمدید نماید.

۷- تا جایی که امکان دارد سعی کنید کیفیت اقلام قابل عرضه در بالاترین سطح ممکن باشد. نسبت به کیفیت بالای همه جنبه های پروژه حساس و سخت گیر باشید. همه افراد تیم می بایست داور کیفیت پروژه باشند. و کیفیت اقلام قابل عرضه را داوری نمایند. و نقاط ضعف و قوت را آزادانه بیان کنند و سعی در افزایش ارتقای کیفیت نمایند. همچنین وجود ناظر پروژه که از سوی مشتری مامور به نظارت بر کیفیت پروژه است می تواند موجب افزایش کیفیت پروژه شود.

۸- به سراغ خطرات و مسائل پیش از آنکه غیر قابل مدیریت و افسار گسیخته شوند بروید. آنها را اولویت بندی و حل کنید پیش از آنکه بر پروژه تاثیر بگذارند. با اتخاذ تدابیر زیرکانه ریسکها و مسائل را کاهش دهید.

۹- هر یک از اقلام قابل عرضه که تکمیل شد، آن را به صورت رسمی تحویل مشتری دهید و از او بخواهید فرم تاییدیه نهایی را امضا نماید. تاییدیه نهایی باید حاوی این مضمون باشد که انتظارات مشتری برآورده شده است. به عنوان یک اصل بپذیرید که پیش از تکمیل صد درصد یک قلم قابل عرضه آن را تکمیل شده اعلام ننمایید.

۱۰- پروژه های عظیم توسط تیم های قوی پیش می روند. بهترین افراد را استخدام کنید. برای جذب افراد مناسب زمان صرف کنید. این زمان را هزینه نمی کنید، بلکه سرمایه گذاری می نمایید. بیاد داشته باشید که افراد خوب مشتاقانه فعالیت می نمایند. تنها کافیست چشم انداز را به آنها نشان دهید، آنها خود فردا را می سازند. به آنها ایمان و اعتقاد داشته باشید. به آنها احترام بگذارید و برای آنها ارزش قایل شوید. در این صورت است که آنها شما را شگفت زده خواهند کرد.


گردآوردنده: محمدمهدی لطفی نژاد

 

دیدگاه خود را بیان کنید 0 دیدگاه

*

مجله فناوری اطلاعات رهیافت
ارتباط آسان - مشاوره رایگان
تلفن بخش مشاوره: 09338334227
تلفن بخش فروش: 061-34453991
تلفن بخش پشتیبانی: 061-34453991
ایمیل پشتیبانی: info@itrahyaft.ir
ایمیل مدیریت: manager@itrahyaft.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت فناوری اطلاعات رهیافت محفوظ می باشد - از ایده تا اجرا توسط شرکت فناوری اطلاعات رهیافت
لودینگ در حال بارگذاری