به عنوان یک طراح چگونه کار دلخواه خود را بیابیم – قسمت دوم

به عنوان یک طراح چگونه کار دلخواه خود را بیابیم – قسمت دوم

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ موضوع: مدیریت فناوری اطلاعات نویسنده: مهرزاد دریس

معیار های مشترک برای طراحان و سوالاتی که پرسیده میشود

در قسمت قبل درباره اینکه یک طراح چگونه می تواند کار و شغل مورد علاقه خود را انتخاب کند توضیح داده ایم،حال در این قسمت می خواهیم از معیار های مشترک برای طراحان و سوالاتی که معمولا پرسیده میشود صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید…

 

معیار های مشترک برای طراحان و سوالاتی که پرسیده میشود

مصاحبه  زمان بسیار مهمی برای اثبات اینکه شما برای سازمان مناسب هستید و بالعکس است.

توصیه ی اولی که میتوانم به شما داشته باشم این است، زمانی که به محیط مصاحبه میروید خود واقعیتان باشید. این فرایند از ۲ قسمت تشکیل شده است.

وقتی شما در مورد شخصیتی که هستید و در مورد چیزی که از کارتان انتظار دارید صادق باشید. قادر به تعیین این مهم خواهید بود که آیا موقعیت شغلی با معیارهای شما سازگار است یا خیر؟

این شما هستیدکه میتوانید تصمیم بگیرید در چه شرایطی با معیارهایتان مواجه شوید.

work-designer

در طول مدتی که با طراحان و متخصصین UX کار کرده ام، شاهد الگوهای خاصی در محیط هایی بوده ام که متخصصین خلاق واقعا در آن شکوفا شده اند.

برای اینکه چند ایده به شما بدهم  تیتر سوالات زیر را به منظور تصمیم گیری برای این مسئله که آیا شرکت مورد نظر برای شما و ایده هایتان مفید است یا خیر در نظر بگیرید.

آیا شرکت طراحی محور است؟

در واقع با کار کردن برای شرکتی که طراحی را در اولویت کسب و کار خود قرار داده است خودتان را با چالش بزرگی برای افزایش سطح مهارت و تجربه مواحه نموده اید. شرکتهایی مانند “اپل” و “ایر بی ان بی” فرهنگ طراحی محوری را ایجاد نموده اند و آن را مبدل به اولویت و بخش ضروری ابداعات خود نموده اند. کار برای یک شرکت طراحی محور سبب می شود شما کمتر آسایش داشته باشید و مجبور شوید همواره در نهایت نو آوری و هوشمندی کار کنید و فراتر از سطح معمول رشد نمایید.

فلسفه طراحیتان چیست؟

چگونه در زندگی روزمره خود از طراحی به عنوان یک ارزش سازمانی بهره می برید؟

چگونه طراحی کسب و کارتان را تغییر می دهد.

حس شما نسبت به پروژه طراحی خلاقانه ای که اخیرا شرکت انجام داده است چیست؟

کار اخیر کارکنانتان الهام بخش چیست؟

 

آیا خلاقیت بر علاقه غلبه می کند؟

بهترین محیط کاری برای طراحان، جایی است که خلاقیت در صدر امور قرار دارد. شرکتهایی که ریسک پذیری را تشویق نمی کنند، عموما ضد نوآوری هستند و هیچ چیز به اندازه این موضوع انگیزه های طراحان را از بین نمی برد. به عنوان یک فرد خلاق، می دانید که کار شما ریسک پذیر است و می بایست همواره بدنبال راههای جدیدی برای حل مشکلات باشید. شما در محیطی که مشوق این روحیه است، شکوفا خواهید شد و ایده هایتان بارور خواهد گردید و افراد بر اساس میزان ابتکار عمل و مهارتشان رشد خواهند کرد نه صرفا بخاطر علاقه شان.

آیا همکاری و تشریک مساعی ارزشمند است؟

فرهنگ با هم کار کردن بر تشریک مساعی و همکاری میان کارکنان تاکید دارد. برای طراحان، این موضوع بسیار با اهمیت است. همکاری با طراحانی با تجربه و پس زمینه های متفاوت، به شما در حل مسایل به شیوه ای که تا کنون به ذهنتان نرسیده است کمک می نماید. فرایند یادگیری مشارکتی برای رشد مستمر به عنوان یک طراح و هنرمند حرفه ای کمک می نماید.

با هم بودن می تواند در فعالیتهای فوق برنامه بیشتر نمود پیدا کند.

چه تعاملات روزمره ای میان دپارتمانهای مختلف وجود دارد؟

رویکردتان برای نهادینه کردن حس رفاقت و همدلی میان کارکنان چیست؟

پس از ساعات کاری همکاران و کارکنان چه کاری انجام می دهند؟

چه نوع فعالیتها یا رویدادهای غیر حرفه ای از سوی شرکت برای کارکنان تدارک دیده می شود.

 

آیا نوآوری اولویت است؟

چه چیزی سبب می شود تمایل به ایجاد کار خارق العاده ای، بهتر از هر زمان دیگری داشته باشید؟ از نقطه نظر روان شناسی شما راحت تر هستید که کاری را به صورت یکنواخت بارها و بارها انجام دهید. به عنوان مثال، مدیر عامل آمازون، جف بزوس، انتظار دارد کارکنانش مبتکر باشند. آمازون حتی گروهی را تحت عنوان آزمایشگاه وب در درون شرکت راه اندازی کرده است، که مسئول کسب تجربه با طراحی UX برای بهبود آن هستند. آنها دائما در حال نوآوری هستند.

شرکتهایی که نوآوری را در راس اولویتهای خود قرار داده اند، بدنبال طراحانی هستند که از خلاقیت و تفکر راهبردی برای پاسخ به مسائل طراحی استفاده می کنند. شما تشویق خواهید شد یا انتظار خواهد بود ابزارهای بروز و تکنیکهای کارآمدی را برای کارتان بیابید. و مطمئنا این رویکرد سبب خواهد شد مهارت خود را به سطح عالی برسانید.

چگونه خلاقیت را در کارکنانتان متبلور می نمایید؟

چه کاری شرکتتان برای اینکه حس کنید بر لبه فناوری حرکت می کنید انجام میدهد؟

چه میزان زمان شرکتتان به آموزش و یادگیری کارکنان اختصصاص مهارت های جدید اختصصاص می دهد؟

شرکتتان به کدام سو می رود؟ در امسال چه کارهای خلاقانه و مبتکارانه چشگیری انجام داده اید؟

 

بین خطوط را بخوانید

هنگامی که فرهنگ سازمانی یک شرکت را بررسی می نمایید، گوش فرا دادن به آنچه مصاحبه کننده نمی گویند همانقدر مهم است که بر زبان می آورد. با دقت به زبان بدن و تاملهای هنگام پرسش سئوالات توجه کنید. مصاحبه کننده تلاش میکند با پاسخ به این سوال ساده جلو بیاید، “فرهنگ سازمانی را چگونه تعریف می کنی؟” و اینجاست که فرهنگ بدرستی تعریف نمی شود. این خطرناک، زیرا من فرهنگ شرکتهایی را یافته ام که همه افراد را در کنار یکدیگر مانند چسب کنار هم قرار داده است، و این مانند روغنی است که منجر به کار راحتتر موتور می شود.

در مدت زمانی که منتظر مصاحبه هستید و پس از خروج از دفتر کار، به اطرافتان خوب بنگرید. چگونه به شما نگاه می کنند؟ خوشحال یا ناراحت؟ میز کارشان چطور است؟ بعضی مطالعات نشان می دهد میز کار بهم ریخته نشان دهنده یک محیط خلاقانه است. اگر با فردی تماس چشمی برقرار کردید آیا به شما لبخند می زند یا بدون هیچ احترامی از کنار شما عبور می کند؟

freelance-web-designer

این ها راههایی برای فهم بهتر فرهنگ سازمانی محلیست که ممکن است در آن مشغول به کار شوید.

 

ارزیابی بر اساس معیارهایتان

پس از مصاحبه، لیست معیارهایی که برای فرهنگ سازمانی شرکت در نظر گرفته اید را بردارید و تک به تک آنها را بر اساس شنیده هایتان در طول مصاحبه و مشاهداتتان در محل کار بررسی نمایید. مطمئن شوید که اغلب گزینه های مهم پوشش داده شده اند. شاید این موقعیت جایگاه شما نیست.

گاهی اوقات فرایند ارزیابیتان تا بعد از پذیرش موقعیت شغلی طول خواهد کشید. حتی پس از توجه کامل به همه جنبه های بحث شده، ممکن است بعضی موارد درست از آب در نیاید. اگر به دلایلی، شغل جدیدی را آغاز کردید و متوجه شدید که آنچه به آن درباره فرهنگ سازمانی می اندیشید با آنچه همکنون تجربه می کنید همراستا نیست، هنوز این فرصت را خواهید داشت که بر تاثیر گذار باشید و ایده هایتان در سازمان نفوذ بیابد.

خیلی بد خواهد بود وقتی که یک شرکت بزرگ تبدیل به یک وصله ناجور شود. در چنین حالتی، رهبری سازمان را ارزیابی نمایید. آیا دارای چشم انداز و برنامه اجرایی هستند؟ آیا برنامه بدرستی تدوین شده و قابل اجرا است؟ اینکار به شما این درک را خواهد داد که بدانید شرکت کجاست، و نقشه راه آن را به کدام سو خواهد برد و چگونه این مسیر فرهنگ و آینده شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما اگر هیچ چیز درست از آب در نیامد بدنبال موقعیت شغلی بعدی باشید. اما قبل از تصمیم گیری درباره زمان استعفا، کاملا به وضعیت مالی و روحی خود پیش از استعفا بیاندیشید.

در پایان باید بگویم که پیدا کردن شرکتی که فرهنگ آن کاملا متناسب با شما باشد زمان می برد و گاهی به اشتباه افتادن در این مسیر، صرف نظر از تلاش شما، طبیعی است. پیوستن به شرکتی با فرهنگ و شخصیتی که با ارزشهای شما سازگار است و حس ایده آل گرانه شما را تقویت می کند منجر به خشنودی و موفقیت بیشتر شما در شغل جدید میگردد. با آنچه می خواهید و از کارفرمایتان انتظار دارید صادق باشید و وقتی کوتاه بیایید که اغلب معیارهای مهم شما برآورده شوند، حتی اگر به این معنی باشد که کار جدیدتان را برای یک موقعیت مناسب تر ترک کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید 1 دیدگاه

*

مجله فناوری اطلاعات رهیافت
ارتباط آسان - مشاوره رایگان
تلفن بخش مشاوره: 09338334227
تلفن بخش فروش: 061-34453991
تلفن بخش پشتیبانی: 061-34453991
ایمیل پشتیبانی: info@itrahyaft.ir
ایمیل مدیریت: manager@itrahyaft.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت فناوری اطلاعات رهیافت محفوظ می باشد - از ایده تا اجرا توسط شرکت فناوری اطلاعات رهیافت
لودینگ در حال بارگذاری