گامهای ساده برای بهبود قدرت تصمیم گیری

گامهای ساده برای بهبود قدرت تصمیم گیری

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ موضوع: مدیریت پروژه نویسنده: مهرزاد دریس

چگونه خود را برای گرفتن تصمیمات درست آماده سازیم؟

تصمیمات زیادی باید در پروژه ها گرفته شود و اغلب در محیط کسب و کار، فرصت کافی برای اخذ تصمیم و سپس عکس العمل مناسب وجود ندارد. اعضای تیم پروژه و حامیان آن چشم به توصیه ها و تصمیم گیری های شما بر اساس دانش مدیریت پروژه و رای و نظرتان دارند.

بنابراین وقتیکه زمان کوتاه است و تیم پروژه نیازمند پاسخ دقیق و شفاف شما است، چگونه مطمئن می شوید که تصمیم تان یک تصمیم درست و منطقی است؟

در واقع تصمیم گیری سریع و بجا از آنچه به نظر می رسد ساده تر است. تصمیم گیری فرآیندی است که با مسئله آغاز می شود و با راه حل به پایان میرسد. اغلب رهبران از این ۵ گام برای تصمیم گیری استفاده می کنند. با پیگیری این پنج گام برای هر تصمیمی که میگیرید، تصمیمات بهتری را در زمان کمتر و البته با حس خوبی نسبت به آنان خواهید گرفت.

۱- بررسی مشکل

تصمیم گیری زمانی لازم است که مشکلی به شما ارائه می شود. اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی ریشه های مشکل و اطمینان از اینکه چیزی که به عنوان مشکل ارائه شده است، نشانه یک مشکل اساسی دیگر نیست. مشکلات پروژه معمولا در ارتباط با افراد، فرآیندها، تجهیزات و مواد هستند. زمان، چرایی و چگونگی وقوع و تاثیر شان بر پروژه را تعیین نمایید.

۲- اولویت بندی مشکلات

در پروژه ها، مشکلات هر لحظه پیش روی شما خود نمایی می کنند. شما باید تعیین کنید که کدام مشکل نیاز به توجه فوری، بر اساس تاثیر آن بر روی پروژه دارد. اگر تاثیر مشکل بر پروژه زیاد است ( به عنوان مثال آنان را از ادامه کار پروژه باز می دارد) پس دارای اولویت بالایی است و باید برای حل سریع آن و بازگشت به وضعیت عادی راه حلی اندیشید.

۳- شناسایی راه حلها

با شناسایی دقیق و فهم روشن از مسئله و سطح اولویت آن، شما می توانید زمان بیشتری را برای شناسایی راه حلهای بالقوه که سبب می شوند، مشکل حل شود صرف نمایید.

هرگاه لیستی از راه حلهای بالقوه داشته باشید، می توانید راه حلهای جایگزین را برای تعیین موارد زیر مرور نمایید:

o-BETTER-DECISION-MAKING-STRATEGIES-facebook

۴- تصمیم تان را بگیرید

حال شما همه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را دارید، اما سعی کنید به شیوه درست، این کار را انجام دهید. برای تعیین نقاط قوت و ضعف هر گزینه وقت کافی در نظر بگیرید. پیش از تصمیم گیری های مهم قدم بزنید و اگر زمان کافی دارید کمی بخوابید، در اینصورت هنگام تصمیم گیری ذهن هوشیار تری خواهید داشت.

شما اغلب تصمیمات غیر مهم را سریعتر اخذ می کنید. اما مدیران پروژه بزرگ نسبت به رای و نظر خود بسیار حساس هستند، خصوصا هنگامی که تصمیم گیری درباره ی مواردی است که با موفقیت پروژه در ارتباط است. پس برای تصمیمات مهم زمان کافی بگذارید.

۵- بر اساس تصمیم گیریتان عمل کنید

اگر این تصمیمی است که در حد توان تان گرفته اید حال باید به آن عمل نمایید. هیچ راهی جز متعهد بودن به اجرای تصمیمی که اخذ کرده اید وجود ندارد. بر اساس تصمیمی که اخذ کرده اید بلافاصله عمل نمایید و درباره آن با اعضای تیم تان صحبت کنید سپس کارهای لازم برای اجرای تصمیمتان را زمان بندی کنید.

گاهی شما به تنهایی نمی توانید تصمیم بگیرید، اما می توانید توصیه های سودمندی را برای رسیدن به راه حل نهایی ارائه دهید. در این حالت، پیشنهادات خود را به حامیان پروژه ارائه دهید. و گزینه هایی که توجه شما را جلب کرده اند و یا فکر می کنید باید رد شوند را مطرح کنید. درباره اینکه چرا به این پیشنهادات رسیده اید توضیح دهید. حامیان پروژه ممکن است با پیشنهادات شما موافق نباشند، اما وقتی تصمیم نهایی گرفته شد همه نیروی خود و تیم تان را برای تکمیل کارهای لازم بسیج نمایید.

 

گردآورنده: محمدمهدی لطفی نژاد

دیدگاه خود را بیان کنید 0 دیدگاه

*

مجله فناوری اطلاعات رهیافت
ارتباط آسان - مشاوره رایگان
تلفن بخش مشاوره: 09338334227
تلفن بخش فروش: 061-34453991
تلفن بخش پشتیبانی: 061-34453991
ایمیل پشتیبانی: info@itrahyaft.ir
ایمیل مدیریت: manager@itrahyaft.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای شرکت فناوری اطلاعات رهیافت محفوظ می باشد - از ایده تا اجرا توسط شرکت فناوری اطلاعات رهیافت
لودینگ در حال بارگذاری